20.03.2018 12:20 3 mike/mat. pras.

Największa w Polsce sieć roweru miejskiego coraz bliżej

Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com

W poniedziałek (19 marca) ogłoszono przetarg na wybór dostawcy i operatora Systemu Roweru Metropolitalnego. Ma być on zarówno najnowocześniejszy, jak i największy w całej Polsce. Z tanich i ekologicznych jednośladów mają skorzystać m.in. mieszkańcy gmin Reda, Rumia, Puck i Władysławowo. Rowerem miejskim pojedziemy też w Trójmieście, Tczewie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Żukowie i Pruszczu Gdańskim.

Od przyszłego wykonawcy systemu roweru miejskiego oczekuje się doświadczenia i potencjału w operowaniu podobnym systemem. Powinien on dostarczyć niemal cztery tysiące jednośladów (3866 sztuk), z czego 10 procent ma mieć wspomaganie elektryczne. Spośród trzech kryteriów uwzględnianych przez komisję przetargową największe znaczenie będzie mieć cena (60%). Inne kryteria obejmują udział rowerów z napędem elektrycznym (35%) i dostarczenie dodatkowej liczby pojazdów ponad określone minimum (5%).

Wybrany wykonawca zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System będzie oparty o rowery 4. generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji – wyjaśnia Jarosław Maciejewski z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot.

Wypożyczanie roweru ma być jak najbardziej intuicyjne. Do tego celu posłuży aplikacja w smartfonie wyposażonym w system Andriod/iOS. Zakłada się stosowanie modułu zbliżeniowego NFC i skanowanie kodu QR. Cały proces wypożyczenia pojazdu nie powinien trwać dłużej niż 10 sekund. Rower będzie można pozostawić na jednej spośród 660 stacji postoju, a za dodatkową opłatą – również poza stacją.

Zaletą systemu ma być jego prostota. Do korzystania z rowerów miejskich powinny też zachęcać przystępne ceny. Na pewno opłacalne będzie wykupienie abonamentu.

W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej – dodaje Jarosław Maciejewski.

Oczywiście będzie również można wypożyczyć rower poza abonamentem. W takim przypadku cena nie powinna przekraczać 10 groszy za minutę jazdy.

Wybrany wykonawca będzie musiał w pięć miesięcy wdrożyć I etap systemu. Obejmuje on minimum 30% rowerów. Cały projekt ma ruszyć 1 marca 2019 roku. Operator będzie, na mocy zawartej umowy, będzie obsługiwał system przez sześć i pół roku.

Jak podkreślają współorganizatorzy całego przedsięwzięcia, jego założeniem jest zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców regionu i stworzenie ciekawej alternatywy wobec komunikacji samochodowej.

Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj) – podkreśla Jarosław Maciejewski.

O podpisaniu porozumienia ws. budowy Systemu Roweru Metropolitalnego informowaliśmy w tym artykule. Wejherowo na razie nie przystąpiło do tej inicjatywy, o czym można przeczytać tutaj. Niewykluczone, że w mieście powstanie odrębna wypożyczalnia rowerów.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17 218 259 zł.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...