20.01.2018 09:26 18 Redakcja/PUW

To już pewne. Będą dwa tory do Słupska i nowe przystanki

fot. archiwum

Czas podróżowania pociągami między Gdynią a Słupskiem znacznie się skróci, a to za sprawą budowy drugiego toru. W piątek (19.01) w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, podpisano z wykonawcami umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Projekty mają być gotowe w ciągu 26 miesięcy, a ich koszt to 30 mln złotych. Powstaną także nowe przystanki Reda Buczka (Gniewowska), Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień i Siemianice, zmodernizowanych zostanie 16 stacji i 6 przystanków.

Dziś już mogę powiedzieć, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 200 km/h - podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Podróż na trasie z Gdyni do Słupska skróci się o kwadrans z 1h 08 min. do ok. 53 min.

Politycy liczą, że transport towarów przeniesie się z dróg na tory.

Dziesiątki lat czekaliśmy by połączenie ze Słupskiem stało się drożne. Inwestycja jest zatem niezwykle ważna zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. Zdecydowanie poprawi konkurencyjność transportu kolejowego i system komunikacji – powiedział, otwierając spotkanie Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Wykonawca zaprojektuje budowę nowych peronów na przystankach o roboczych nazwach Reda Buczka (Gniewowska), Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień i Siemianice.

Zmodernizowanych zostanie 16 stacji i 6 przystanków. Nowe perony pojawią się m.in. w Gdyni Chyloni, Rumi, Redzie, Wejherowie, Gościcinie Wejherowskim, Luzinie, Strzebielinie Morskim, Bożympolu Wielkim, Godętowie, Lęborku, Pogorzelicach, Głuszynie Pomorskim, Strzyżnie Słupskim, Jerzycach Słupskich, Leśnicach, i Słupsku. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, osób starszych, kobiet w ciąży, a także rodziców z małymi dziećmi. Pojawią się także nowe wiaty, oświetlenie, ławki i czytelna informacja pasażerska. Wyższa wysokość peronów pozwoli wygodniej wsiąść do pociągów.

Dobudowa ok. 112 km nowych torów z Gdyni do Słupska ułatwi dostęp do kolei oraz sprawniejsze podróże w aglomeracji trójmiejskiej. Będą dodatkowe dwa tory dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Rumia – Wejherowo oraz po jednym nowym torze na odcinkach Gdynia – Chylonia, Wejherowo – Lębork i Lębork – Słupsk. Roboty obejmą także modernizację istniejącej infrastruktury na odcinku ponad 100 km. Łącznie prace obejmą prawie 236 km torów. Poprawi się przepustowość nadmorskiej linii, wzrośnie częstotliwość kursowania pociągów. Przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.

Wymiana rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym ma zwiększyć bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów, także dzięki przebudowie 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycja ma spowodować zniesienie ograniczeń prędkości dzięki pracom na obiektach inżynieryjnych. W planie jest modernizacja 23 mostów, 24 wiaduktów i 96 przepustów. Powstać ma 17 nowych przejść pod torami, ułatwiających dostęp na perony.

Prace projektowe na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk mają zakończyć się w czwartym kwartale 2019 r. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2020-2023. Łączna wartość umów na projektowanie to 29,9 mln zł netto. Cała inwestycja w Krajowym Programie Kolejowym oszacowana jest na 2 mld zł. Finansowanie przewidziano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

źródło: PUW


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...