25.10.2018 12:30 1 Kwt/UM Reda/MDK Reda

Zbliża się Folk Forum – jedyna taka impreza związana z Kaszubami

Mat. pras.

W piątek (26 października) w Fabryce Kultury w Redzie odbędzie się Folk Forum, czyli całodniowa impreza związana z kulturą kaszubską. W wydarzeniu wezmą udział między innymi instytucje kultury, organizacje pozarządowe, pasjonaci kultury kaszubskiej, artyści i rękodzielnicy kaszubscy.

W trakcie wydarzenia będzie można wziąć udział w warsztatach: Design Thinking oraz Audience Development.

Folk Forum to prelegenci mówiący o strategiach rozwoju kultury, publiki i kreatywności, o hafcie kaszubskim, dizajnie i muzyce! To także promocja nowej płyty hip-hopowej w języku kaszubskim! Po południu odbędzie się otwarcie wystawy pokonkursowej i wręczenie nagród laureatom IV Międzynarodowego Konkursu Kaszubskiej Sztuki Wizualnej „Cassubia Visuales" - informuje UM Reda.

Udział w Folk Forum jest bezpłatny, jednak konieczne są wcześniejsze zapisy.


Program

12:30 Rejestracja / Otwarcie Folk Forum

STRATEGIE KULTURALNE / BLOK 1 /

– 13:00 DESIGN THINKING / Agnieszka Kaim /

– 13:30 AUDIENCE DEVELOPMENT / dr Bartek Lis /

– 14:00 WARSZTAT – DESIGN THINKING / Agnieszka Kaim /

– 14:00 WARSZTAT – AUDIENCE DEVELOPMENT / dr Bartek Lis /

KASZUBY W XXI WIEKU / BLOK 2 /

– 16:00 OD REGIONALIZMU DO MODERNIZMU. HAFT KASZUBSKI / Benita Ropela-Grzenkowicz /

– 16:15 CASSUBIA VISUALES – POCZĄTEK NOWEJ DROGI / Paulina Piotrowska /

– 16:30 OTWARCIE WYSTAWY CASSUBIA VISUALES

– Rozdanie nagród IV Międzynarodowego Konkursu Kaszubskich Sztuk Wizualnych "CASSUBIA VISUALES"

– 17:00 KASZUBSKA SCENA PRZEZ OPERĘ DO HIP-HOPU I WYSTĘP / Tomasz Fopke /

– Zapowiedź nowej płyty – występ – Tomasz Fopke z córką Anną Damroką, kaszubski hip-hop

Desigin Thinking / prowadzenie – Agnieszka Kaim / Pracownia II

Design Thinking, czyli myślenie projektowe, to sprawdzona metoda tworzenia innowacyjnych rozwiązań. U jej podstaw leży koncentracja na potrzebach użytkowników. Jest popularna przede wszystkim w sektorze komercyjnym, ale jej potencjał można z powodzeniem wykorzystać także w instytucjach kultury, planując ofertę w ścisłym powiązaniu z potrzebami odbiorców i z ich aktywnym udziałem.

Podczas dwugodzinnych warsztatów przejdziemy wspólnie uproszczony proces projektowania metodą Design Thinking. Pracując nad przykładowym wyzwaniem doświadczymy wszystkich faz tego procesu (empatii, diagnozy potrzeb, ideacji, prototypowania, testowania) i przeanalizujemy, czym takie podejście różni się od tego, jak pracujemy na co dzień. Poznamy także przykłady zastosowania Design Thinking w sektorze kultury.

Audience Development / prowadzenie – Bartek Lis / Duża sala

Rozwój publiczności (ang. audience development) to metoda pracy i planowania działań, które jako swój punkt centralny obierają odbiorców: publiczność, widownię, słuchaczy. Bierze pod uwagę charakter planowanych działań, grupę, do której mają one dotrzeć, jest „dopasowany” do każdego projektu, stanowiąc jednocześnie spójną, długofalową strategię. Rozwój publiczności zakłada odpowiedzialność każdego pracownika instytucji/organizacji za tworzenie relacji z odbiorcą: istotna jest tu dobra komunikacja zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz właściwe rozpoznanie potrzeb odbiorców: stałych, nowych i potencjalnych.

Prelegenci:

Agnieszka Kaim – animatorka społeczno-kulturalna, trenerka, koordynatorka projektów. Design Thinking wykorzystuje głównie w pracy z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, prowadziła m.in. autorskie szkolenia z projektowania oferty kulturalnej metodą DT w ramach cyklu "Kadra Kultury" Narodowego Centrum Kultury. Laureatka nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za stworzenie i realizację strategii działań edukacyjnych w Muzeum Emigracji. Autorka „Muzeum. Udostępnij!” – programu edukacji medialnej dla podopiecznych placówek wsparcia dziennego (finalista Wydarzenia Historycznego Roku 2016). Obecnie w Laboratorium Innowacji Społecznych współtworzy sieć Przystani – gdyńskich centrów sąsiedzkich.

Bartek Lis – socjolog, doktor nauk społecznych, animator kultury, badacz, od 2015 roku trener audience development współpracujący z Fundacją Impact, nauczyciel metod i technik animacji społeczno-kulturowej we wrocławskiej SKIBIE (szkoła animatorów kultury). Od 2012 roku współpracownik Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” (jako prowadzący warsztaty, badacz i ewaluator projektów). Kurator projektów społecznych w Muzeum Współczesnym Wrocław (2012–2017). Od 2017 roku koordynator projektów społecznych w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu (m.in. III NieKongresu Animatorów Kultury).

Benita Grzenkowisz-Ropela – starszy kustosz Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie, Dział Sztuki i Etnografii po Pisarzach.

Paulina Piotrowska – menadżer kultury, projektantka graficzna w PaukaProjektuje.pl, badaczka kultury lokalnej. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Inicjatorka konkursu "Cassubia Visuales" oraz Konferencji "FolkJo! Fuzja tradycji z nowoczesnością". W kulturze pracuje od 2004 roku, zaczynała od prowadzenia Pracowni Intermedialnej Obin.org w Kolonii Artystów w Gdańsku, aktualnie Kierownik ds. kultury w Fabryce Kultury w Redzie oraz instruktor sitodruku, PZPOW w Wejherowie.

Tomasz Fopke – dyrektor Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie, regionalista, mecenas kultury kaszubskiej, poeta, kompozytor, dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Mat. pras.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...