03.05.2019 12:00 4 mike/Gdynia.pl

Gdyńskie autobusy pojadą 'pod prąd'

Fot. Gdynia.pl

Każdy kierowca, który jechał o poranku ulicą Chwarznieńską w stronę centrum Gdyni, doskonale wie, że pokonanie tej trasy może być próbą cierpliwości. Już niebawem ulgę powinni odczuć pasażerowie gdyńskiego ZKM. Receptą na skrócenie przejazdu o około 10 minut ma być utworzenie kontrapasa autobusowego.

Niekoniecznie trzeba gruntownie przebudowywać ulicę Chwarznieńską w Gdyni, by usprawnić na niej ruch. W godzinach porannego szczytu komunikacyjnego jezdnia prowadząca w stronę centrum miasta jest bardziej zatłoczona niż ta w kierunku Chwarzna. Władze miasta postanowiły wykorzystać tę sytuację i utworzyć na mniej zakorkowanej jezdni kontrapas dla autobusów miejskich. Umowa na dofinansowanie tego projektu, który ma już zapewnioną dotację z Centralnego Funduszu Dróg Samorządowych, ma być podpisana jeszcze w maju.

To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów. Niedawno zakończyliśmy budowę buspasów wzdłuż ulicy Morskiej, które również uzyskały dofinansowanie zewnętrzne. Tym razem przenosimy się na ulicę Chwarznieńską, gdzie powstanie zapowiadany wcześniej kontrapas autobusowy. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. Rozwoju.

Nietypowy buspas będzie wspomagany systemem TRISTAR. To ma zapewnić możliwie najbardziej efektywne wykorzystanie obu jezdni.

Specjalne skanery, pracujące w oparciu o przesył danych technologii w systemie bluetooth/wifi, będą analizowały czas przejazdu ul. Chwarznieńską. Jeśli czas przejazdu osiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany i będzie miał możliwość uruchomić ruch autobusów drugą jezdnią „pod prąd” – informuje gdyński magistrat.

Aby cały projekt działał sprawnie, konieczna będzie rozbudowa systemu TRISTAR. Pojawią się pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni, maszty sygnalizacyjne, latarnie czy osprzęt sygnalizacyjny. Ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu, a tablice elektroniczne poinformują kierowców o ruchu po kontrapasie.

Źródło: Gdynia.pl

Na razie szacowane koszty to około cztery miliony złotych. Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wynosi 50%.


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.