01.09.2019 14:30 2 opr.raz

Kolej chce wspierać porty z Wybrzeża

Fot. PKP PLK

Porty Gdańsk i Gdynia mają być bardziej konkurencyjne dzięki kolei – tak wynika z informacji przekazanych przez PKP. Zostaną zmodernizowane stacje, a także system obsługi składów kolejowych.

„Porty morskie w Gdańsku i Gdyni zwiększą swój potencjał dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych SA, skróci się czas załadunku i rozładunku towarów, a obsługiwane pociągi będą mogły być dłuższe i zabierać większe ładunki” – czytamy w komunikacie kolejarzy.

Rozpoczynają się prace na projekcie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku w zakresie przebudowy towarowej stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wykonawca gromadzi materiały potrzebne do budowy toru m.in. tłuczeń, żwir i podkłady. Rozpoczęło się już porządkowanie terenu. W najbliższym czasie ruszą roboty, prace związane z usuwaniem samosiejek oraz przygotowanie dróg dojazdowych – poinformowała Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Prace obejmują stacje Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany, na których zwiększy się liczba zelektryfikowanych torów. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.

Prace będą prowadzone też na terenie stacji Gdynia Port.

Pozwolą poprawić jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów, zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów – dodała Janus.

Kolejarze przebudują też 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...