16.12.2019 19:20 1 NW/gdynia.pl

Ulicą Chwarznieńską w Gdyni pojedziemy pod prąd

Fot. gdynia.pl

Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni pojedziemy teraz… pod prąd. Stały kontrabuspas Gdynia oferuje jako pierwsze miasto w Polsce. Ma pomóc, z rana zaoszczędzić podróżującym komunikacją miejską nawet dziesięć minut, w czasie jednego przejazdu.

Wprowadzony na stałe kontrabuspas działa od poniedziałku (16 grudnia). Autobus pod prąd pojedzie na ulicy Chwarznieńskiej od 7:00 do 9:00. Jak podaje Urząd Miasta w Gdyni, kontrabuspas wspiera technologia – czas przejazdu leśnym fragmentem drogi analizują specjalne skanery. Jeżeli czas ten osiągnie wartość graniczną to zostanie o tym poinformowany operator systemu TRISTAR. Wtedy zostanie uruchomiona opcja „jazdy pod prąd”.

To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskało zewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50% wszystkich kosztów, otrzymując bardzo wysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołu inżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali rozwiązanie, dzięki któremu mieszkańcy Gdyni zaoszczędzą czas. To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów, a jeszcze w tym roku oddane zostaną kolejne z nich – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania.

Fot. gdynia.pl

Lewy pas ruchu w kierunku Chwarzna-Wiczlina, przy dużym natężeniu ruchu, będzie zmieniał swoją funkcję, stając się pasem jedynie dla autobusów jadących w przeciwnym kierunku. Na pierwszy taki symboliczny przejazd zaprosili prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i Marek Łucyk.

O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już od dziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwoli zaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek.

Fot. gdynia.pl

Otwarcie i zamknięcie kontra pasa trwa kilka minut. W tym czasie wszystkie pojazdy zdążą zjechać z lewego pasa, a podczas wyłączania czas ten pozwoli na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. Podczas zamykania pasa pojawi się na nim żółta strzałka skierowana w prawą stronę. Będzie to oznaczało, że za tym miejscem pas jest już zamknięty, podaje gdynia.pl.

To wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ rozwiązanie dotyczy każdej linii autobusowej jadącej w kierunku centrum miasta. Jest to szczególnie ważne, gdy rozpoczęte zostały prace przy budowie Trasy Kaszubskiej i Gdynia świadomie zwiększyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej m.in. w oparciu o niezwykle popularną linię 147, która przejeżdża przez Chwarzno-Wiczlino, ale początek swojej trasy ma na Karwinach. Jestem przekonany, że widok autobusu omijającego korek zachęci kolejne osoby do korzystania z komunikacji zbiorowej – mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic i radny miasta.

Fot. gdynia.pl

Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 miliona złotych. Połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrzne. Dofinansowanie przekazał także Fundusz Dróg Samorządowych 2018.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...