18.02.2020 14:20 1 mike/Pomorskie.eu
Co zrobić w przypadku nagłego bólu zęba? Do kogo udać się w sytuacji zatrucia pokarmowego? Gdzie powinni trafić pacjenci z zaburzeniami psychicznymi? Odpowiedzi m.in. na te pytania można znaleźć w bezpłatnym poradniku dla pacjentów, którego publikację zainicjował Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
W sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia najczęściej nie mamy czasu, by zastanawiać się nad tym, kto może udzielić nam fachowej pomocy. Efekt? Szybka wizyta w szpitalu. Tymczasem, jak oceniają lekarze, około 70 procent pacjentów w ogóle nie powinno przyjeżdżać na SOR-y. Nie każdy przypadek wymaga natychmiastowej hospitalizacji, a perspektywa kilkugodzinnego oczekiwania na korytarzu może być irytująca dla samych chorych. Aby zapobiec takim sytuacjom, samorząd województwa pomorskiego stawia na edukację. I przygotował informator dla pacjentów – nie tylko w języku polskim, ale i angielskim, ukraińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Bezpłatną, polską wersję poradnika można pobrać tutaj.
– Przygotowany przez nas informator powstał z myślą o Polakach i obcokrajowcach – mówi Tadeusz Jędrzejczyk, dyrektor Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. – Chodziło nam o to, aby przypomnieć pacjentom, że np. z katarem, bólem gardła czy planowymi badaniami powinni udać się do lekarza rodzinnego (POZ) czy na NOCh (nocna i świąteczna opieka zdrowotna), ewentualnie do poradni specjalistycznych, a nie na szpitalny oddział ratunkowy – dodaje.
Warto przypomnieć, że oprócz SOR-ów, z pomocy można też skorzystać w innych jednostkach opieki zdrowotnej: izbach przyjęć (IP), punktach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS), nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NOCh) czy podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).
– Poradnik zawiera informacje dotyczące m.in.: podstaw prawnych do korzystania z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w Polsce, warunków oraz formalności jakie należy dopełnić, aby uzyskać dostęp do świadczeń zdrowotnych, w tym jak uzyskać PESEL oraz miejsc zaopatrywania stanów nagłych (w tym m.in. POZ, AOS, SOR) czy dyżurnych aptek – czytamy na stronie Pomorskie.eu.
Publikacja jest przeznaczona dla mieszkańców Trójmiasta, a także powiatów gdańskiego, kartuskiego i wejherowskiego. Informator przygotowany został we współpracy ze Stowarzyszeniem Praktyków Profilaktyki Społecznej. Patronat nad poradnikiem objęła Fundacja My Pacjenci.