29.03.2020 10:30 1 raz/mat.pras
Przebudowywane przez PKP Polskie Linie Kolejowe stacje odprawią sprawniej i bezpieczniej pociągi towarowe. Postępują prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Prace w Trójmieście warte są ponad 2,6 mld zł.
Jak podają kolejarze, na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano większość starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Usunięto łącznie ponad 23 km torów oraz 50 rozjazdów. Gotowe jest także odwodnienie.
— Wzmacniany jest grunt, do czego użyto dotychczas prawie 1800 sztuk pali. Trwa przebudowa przejścia dla pieszych na przystanku Gdańsk Kolonia oraz budowa nowej nastawni. Zainstalowane w niej urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną oraz zlikwidowano peron na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, co umożliwiło przygotowanie terenu pod wzmocnienie gruntu — podaje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Z kolei na stacji Gdańsk Port Północny PLK kontynuują prace związane ze wzmacnianiem gruntu, budową sieci trakcyjnej i nowych torów. Usunięto 7 km starych torów i rozjazdy oraz uformowano nowe nasypy. Trwa budowa sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym.
Na stacji Gdynia Port kontynuowane są natomiast prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest stara sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto już ponad 54 km starych torów oraz prawie 100 rozjazdów, które zastąpi nowa infrastruktura.
— Nowe rozjazdy umożliwią sprawny przejazd składów z toru na tor. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn — zapewnia Zieliński.
Podkreśla także, że prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni poprawią przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Nowe systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu ładunków koleją.
Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.