21.04.2020 13:00 2 mike/Gdansk.pl/GAiT

Gdańskich pasażerów będzie wozić już ponad 100 mercedesów

Fot. Jerzy Pinkas/Gdansk.pl

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która obsługuje linie miejskie w obrębie Gdańska i okolicznych miejscowości, wzbogaciła swoją flotę o 30 nowych autobusów marki Mercedes. Docelowo będzie ona dzierżawić 48 tego typu pojazdów przez najbliższe osiem lat. Gdańscy pasażerowie zdążyli się już przyzwyczaić do wspomnianych wozów, bo wcześniej, w latach 2016–2019, zakupiono 67 Mercedesów Citaro.

Autobusy niemieckiego producenta na dobre już zagościły w Grodzie nad Motławą, gdzie są obecne już od ponad ćwierć wieku. Przypomnijmy, że pierwszy niskopodłogowy pojazd to właśnie mercedes O405N, zakupiony od 1994 roku. Od tego czasu wszystkie nowe autobusy w Gdańsku są wyłącznie niskopodłogowe. Wozy serii O405N oficjalnie pożegnano dopiero w 2019 roku, chwaląc ich wygodę i innowacyjność, zwłaszcza w porównaniu z leciwymi ikarusami.

Fot. Karol Woźniak/PSSTM, za: GAiT

Pożegnanie z serią O405N nie oznaczało rozbratu Gdańska z marką Mercedes – wręcz przeciwnie. Nadeszła era nowych wozów, Mercedesów Citaro. I właśnie takie pojazdy wydzierżawiła spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dwadzieścia zostało już włączonych do ruchu. Niebawem pojawią się kolejne, w tym 29 autobusów o standardowej długości, 13 przegubowców i sześć pojazdów w wersji midi. Koszt ośmioletniej dzierżawy i obsługi wyniesie 117 milionów złotych. Skąd pomysł na dzierżawę, a nie kupno autobusów?

Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – wyjaśnia Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Z modelu dzierżawy taboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas – dodaje.

Fot. Karol Woźniak/PSSTM, za: GAiT

Nowe mercedesy, wedle zapewnień producenta, to obecnie najnowocześniejsze autobusy miejskie na świecie. Standardem jest już system wysoko wydajnej klimatyzacji. Komory silnika i urządzenia grzewczego są wyposażone w automatyczny system wykrywania i gaszenia pożarów. Każdy pojazd ma m.in. system monitoringu wizyjnego i zliczenia pasażerów. Co ciekawe, w kabinach kierowców zamontowano defibrylatory AED. Jedną z innowacji technologicznych jest zastosowanie systemu odzyskiwania energii hamowania; takie rozwiązanie przyczynia się do znaczącej redukcji zużycia paliwa i zmniejszenia emisji CO2.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...