23.05.2020 14:00 0 rp/KPP Wejherowo
W obu przypadkach próby kradzieży okazało się, że sprawcą była ta sama osoba. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku, sprawca przedstawił się za funkcjonariusza, wprowadzał w błąd osoby pokrzywdzone twierdząc, że doszło do wyłudzeń kredytów na ich dowody osobiste, które zostały podrobione. Nie udało mu się jednak wyrwać gotówki i szybko został złapany przez prawdziwych mundurowych.
Policjanci z Rumi otrzymali wczoraj dwa zgłoszenia dotyczące próby oszustwa metodą „na funkcjonariusza”. Oszust, chciał wyłudzić od dwóch osób pieniądze udając, że jest policjantem i rozpytywał pokrzywdzonych, czy w swoich domach posiadają też większe ilości pieniędzy oraz czy mają jakieś kosztowności.
– Podczas rozmowy z jedną z osób pokrzywdzonych prosił aby zadzwonić na numer 112, jednak rozmowa nie została przerwana, w ten sposób oszust cały czas prowadził i kontrolował to połączenie telefoniczne. Po zakończeniu rozmowy, wszystko miało się wyjaśnić do wieczora. Dodał także, że mieszkanie jest pod obserwacją i nie ma się o co martwić. Pokrzywdzona miała jednak jakieś wątpliwości i pytania, dlatego zadzwoniła drugi raz na numer alarmowy 112, tym razem na ten prawdziwy i wtedy połączyła się z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który słysząc opowieść w słuchawce, zorientował się, że doszło do próby oszustwa – relacjonuje ze szczegółami asp. sztab. Anetta Potrykus, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Wejherowie.
W drugim przypadku pokrzywdzony odszedł na chwilę od telefonu i poszedł sprawdzić do skrzynki na listy, czy jest tam wspomniane przez oszusta awizo. Połączenie telefoniczne zostało zakończone, a fałszywy policjant już nie oddzwonił. Wtedy też pokrzywdzony zorientował się, że ktoś chciał go oszukać.
– W obu przypadkach sposób działania sprawcy był taki sam. Na szczęście w żadnym ze zdarzeń nie doszło do utraty pieniędzy, czy innych kosztowności, jednak cały czas nie możemy tracić czujności – dodaje rzecznik.
Co w takich sytuacjach radzą prawdziwi policjanci?
Jeśli nie masz całkowitej pewności, kto do ciebie dzwoni, nie podejmuj rozmowy i nie przekazuj żadnych informacji o sobie
Skontaktuj się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania informacji, która miała być powodem przekazania pieniędzy
Nie ulegaj presji czasu, którą wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel
Zachowaj spokój i rozsądek oraz pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania
Nie udostępniaj kodów, haseł czy danych do swoich kont bankowych nickom
Przez telefon nie widzisz kto jest po drugiej stronie słuchawki, więc tym bardziej nie podawaj żadnych informacji, ani nie przekazuj pieniędzy.