07.08.2020 07:59 0 raz/mat.pras

Port Gdańsk awansował do czołówki portów europejskich

fot. mat. pras.

Pomimo wpływu światowego kryzysu i trwającej pandemii Port Gdańsk w pierwszym półroczu 2020 awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich. W rankingu wyprzedził port w Genui i Dunkierce.

Port Gdańsk w pierwszym półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2 % w porównaniu analogicznym okresem w 2019 roku. Porównując sześć miesięcy 2020 roku z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki zboża (+188,8 %), innych masowych (+10 %) oraz rudy (+1127 %).

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek: paliwa (-33,4 %), węgla (-23,7 %), drobnicy (-3,6 %), kontenerów (-4,1 %), ro-ro (-40,1 %) oraz drewna (-98,1 %). Podział struktury przeładunków w pierwszym półroczu 2020 roku, przedstawia się następująco: masowe płynne: 29,6 %, masowe suche: 23,9 %, ładunki drobnicowe: 46,5%.

W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. Przypomnijmy, że w 2019 roku w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów. Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Jesteśmy portem uniwersalnym, potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków. Nasi mniejsi operatorzy, działający w Porcie Wewnętrznym reagują na zmieniającą się sytuację zdecydowanie bardziej elastycznie, tym samym nadrabiając straty wyspecjalizowanych największych terminali – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Pomimo spadku wolumenu w pierwszym i drugim kwartale, przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w trzecim lub czwartym kwartale 2020 roku - ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego. Kryzys w branży morskiej będzie najprawdopodobniej krótkotrwały, a statki handlowe w najbliższej perspektywie czasowej zaczną uzupełniać luki podażowe.

W okresie I-VI 2020 roku, liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 1 476, co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku (20 057 GT/statek) niż w 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych oraz dużych tankowców w I i II kwartale 2020 roku.

fot. mat. pras.

Dominującą grupą ładunkową w pierwszym półroczu 2020 roku, jest nadal drobnica osiągając rezultat 10 984 740 ton. Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w pierwszym półroczu 2020 do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych.

Port Gdańsk w pierwszym półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku. Jako ciekawostkę warto dodać, że od początku roku zauważamy zwiększony przeładunek bananów, których przeładowano w okresie I-VI 2020 roku, więcej niż w całym roku 2019, uzyskując wynik na poziomie prawie 90 tys. ton.

Co warte odnotowania, to fakt, że w pierwszym półroczu 2020 roku odnotowano w gdańskim porcie przeładunki rudy na poziomie 63 385 ton z dodatnią dynamiką rdr. +1127 %.

Od początku roku obserwujemy w naszym porcie także wyższe miesięczne przeładunki Zbóż. Zboża to grupa ładunkowa, która odnotowuje po I półroczu największe wzrosty rdr. Pomimo pandemii koronawirusa ruch w Porcie Gdańsk nie ustaje, gdzie po podsumowaniu dotychczasowych przeładunków zbóż, odnotowano po sześciu miesiącach wynik na poziomie 609 250 ton tj. o 188,8 % więcej niż w analogicznym okresie roku 2019 – podaje Anna Drozd, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.

fot. mat. pras.

Port Gdańsk nadal utrzymuje się po pierwszym półroczu na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 % rdr.). Natomiast udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski, stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku, wyniósł 46%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...