27.01.2021 14:35 3 NW/gdańsk.pl

W kosmos wystrzeliła satelita z logiem Gdańskiego Stowarzyszenia Stypendystów Fahrenheita

Źródło:gdańsk.pl

Firma SpaceX wystrzeliła w przestrzeń kosmiczną rakietę Falcon 9. Wyniosła ona rekordową liczbę 143 satelitów. To największa liczba satelitów wystrzelona na orbitę podczas jednego startu w historii lotów kosmicznych, a wśród nich znalazła się satelita z logiem Gdańskiego Stowarzyszenia Stypendystów Fahrenheita.

W niedzielę (24 stycznia) z Cape Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Falcon 9 z misją Transporter-1. Na szczycie rakiety znalazły się 133 mikrosatelity i cubesaty dla różnorodnych klientów, których wyniesienie odbyło się w ramach programu SpaceX SmallSat Rideshare. Jego celem jest wyniesienie na orbitę małych satelitów. SpaceX umieścił także 10 satelitów na orbicie polarnej.

Źródło:gdańsk.pl

Na jednej z satelit znajduje się logo Gdańskiego Stowarzyszenia Stypendystów Fahrenheita. Należy ona do jednej z firm, w której staż odbywała stypendystka Julia Stankiewicz. Jak czytamy na stronie gdańskiego magistratu, Julia przez trzy miesiące pracowała w zespole, który operował satelitami z Berlina. Głowna siedziba firmy znajduje się w San Francisco i codziennie dostarcza nowe zdjęcia naszej planety, które pozwalają na analizę zmian zachodzących Na Ziemi.

Julia studiuje obecnie kierunek magisterski inżynieria lotnicza/kosmiczna na Uniwersytecie Technicznym w Monachium. W 2020 roku uzyskała licencjat z tego samego kierunku na Uniwersytecie w Manchesterze. W trakcie stażu Julia miała szansę zaprojektować szkic, który został później wylaserowany na panelu bocznym jednej z satelitów. Przedstawia on modele trzech satelitów wyprodukowanych przez firmę Planet Labs, niedźwiedzia – symbol Berlina, odniesienie do zespołu, w którym pracowała Julia, inicjały członków zespołu, oraz symbole fundacji, które wywarły największy wpływ na edukację Julii – czytamy na gdansk.pl.

Bardzo się cieszę, że mogłam zamieścić symbol związany z naszym miastem na obiekcie, który znajduje się teraz w kosmosie. Głównie dzięki Stypendium Fahrenheita mogę w pełni wykorzystywać możliwości, które daje mi uczelnia za granicą i dostać staż w firmie Planet – mówi Julia Stankiewicz.

Julia Stankiewicz z prezydentem Pawłem Adamowiczem podczas wręczenia Stypendiów Fahrenheita (Gdańsk, 2018)/ Źródło:gdansk.pl

Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska im. Gabriela Daniela Fahrenheita jest pierwszym w Polsce stypendium naukowym przeznaczonym na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów studiów zagranicznych najwybitniejszym maturzystom, absolwentom polskiej lub międzynarodowej matury. Pomysłodawcą programu był śp. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Od 2005 roku z tej szansy skorzystała ponad setka młodych gdańszczan i gdańszczanek. Miasto Gdańsk w ciągu minionych lat przeznaczyło na ten cel około 9,5 mln. zł.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...