07.12.2021 08:30 17 PM/UM Gdynia

Duża kolejowa inwestycja później niż zakładano

Dworzec Gdynia Główna // fot. materiały prasowe UM Gdynia

Nie w 2025 roku, ale dwa lata później. Do 2027 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada zrealizowanie jednej ze swoich kluczowych inwestycji na Pomorzu – przebudowę linii nr 201 i 131. 

Realizacja dużej kolejowej inwestycji na trasie Trójmiasto-Bydgoszcz, w tym fragmentu Gdynia-Kościerzyna ma zakończyć się później, niż wskazywały na to pierwotne założenia. PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za przygotowanie modernizacji linii kolejowych 201 i 131 zapowiedziała, że projekt ma zakończyć się już nie w 2025 roku, ale dwa lata później.

Harmonogram prac przesuwa się w czasie, ale obejmie też dodatkowe zadania, w tym m.in. więcej wiaduktów czy nowy przystanek na gdyńskim Wzgórzu św. Maksymiliana – czytamy na stronie gdyńskiego urzędu miasta.

Blisko 170-kilometrowy odcinek linii nr 201 zostanie podzielony na 7 kontraktów realizacyjnych. Pierwszym z nich będzie modernizacja linii na odcinku od Somonina do Kartuz (nr 214). Wszystkie prace mają rozpocząć się w 2023 i 2024 roku, a ich zakończenia można spodziewać się na przełomie 2026 i 2027 roku.

Finalny zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na liniach Chorzów Batory-Bydgoszcz-Tczew (nr 131) i linii Maksymilianowo-Gdynia (nr 201), ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych, uwzględnia decyzję o włączeniu szprychy CPK w linię kolejową nr 131 na odcinku Bydgoszcz-Tczew. Znaczący ruch towarowy ma być prowadzony na liniach nr 201 (kierunek Gdynia) i 201/203 (kierunek Gdańsk). Konieczne ustalenie nowego zakresu projektu modernizacji linii 201 i nowych kosztów wymagało zmiany terminów realizacji – informuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na całej linii 201 powstanie dodatkowy tor, a pociągi pokonają trasę z Kościerzyny do wspomnianego Maksymilianowa z prędkością sięgającą nawet 160 kilometrów na godzinę. W planach kolejarzy pojawił się też nowy przystanek na Wzgórzu św. Maksymiliana. Jako jedną z kluczowych zalet całego projektu przebudowy linii kolejowych PKP PLK podkreśla też nowe możliwości rozwoju dla Portu Gdynia – zwiększy się liczba towarów transportowanych przez pociągi.

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie od podbydgoskiego Maksymilianowa do Kościerzyny pojadą z prędkością do 160 kilometrów na godzinę, towarowe - do 120 kilometrów na godzinę. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna rozwiną natomiast prędkości odpowiednio do 140 oraz do 100 kilometrów na godzinę.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...